Η κατάργηση των πολλών και ποικίλλων εμποδίων που οι χώρες ορθώνουν ακόμα στο διεθνές εμπόριο δεν αφορά μόνο τις εξαγωγικές επιχειρήσεις και την κερδοφορία τους αλλά και τους καταναλωτές που μόνο να κερδίσουν μπορούν από τον ανταγωνισμό στις τιμές, την ποιότητα και την ποικιλία προϊόντων. Η απελευθέρωση του εμπορίου τις δύο τελευταίες δεκαετίες έχει κυρίως επικεντρωθεί στη μείωση των δασμολογικών φραγμών αλλά εμπόδια άλλου τύπου παραμένουν.
Η μείωση ή και κατάργηση των δασμών αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά του παγκοσμίου εμπορίου τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Στο πλαίσιο κυρίως του ΠΟΕ, οι δασμοί που κάποτε ήταν βασικό γνώρισμα του εξαγωγικού εμπορίου έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται, μέσω αμοιβαίων συμφωνιών μείωσης ή κατάργησής τους μεταξύ κρατών και οικονομικών ζωνών αλλά και με τη μείωση των εξαγωγικών και άλλων επιδοτήσεων, τη διαρκή μάχη κατά του "ντάμπινγκ (πωλήσεις κάτω του κόστους με στόχο το μερίδιο αγοράς), τη διευθέτηση των θεμάτων πιστοποίησης και τη δημιουργία διεθνών μηχανισμών διαιτησίας.
Ωστόσο, φραγμό στο διεθνές εμπόριο δεν αποτελούν μόνο οι δασμοί αλλά και μια σειρά από άλλα εμπόδια, που συχνά ορθώνουν τα κράτη. Είναι οι φραγμοί μη δασμολογικού χαρακτήρα και οι επιπτώσεις τους μπορούν να είναι εξ' ίσου οδυνηρές με εκείνες των δασμών. Οδυνηρές φυσικά για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις αλλά φυσικά και για το εργατικό δυναμικό, όμως εξαιρετικά οδυνηρές και για τους καταναλωτές στις χώρες που ορθώνουν τέτοιους φραγμούς, μειώνοντας τον ανταγωνισμό με δυσάρεστες συνέπειες τόσο για τις τιμές όσο και για την ποικιλία των προϊόντων.
Οι επιπτώσεις των μη δασμολογικών φραγμών στο εμπόριο συζητήθηκαν στην ολομέλεια στις 12 Δεκεμβρίου, με βάση έκθεση του Βρετανού Συντηρητικού ευρωβουλευτή (ΕΣΜ) Robert Sturdy. Τι είναι αυτοί οι "μη δασμολογικοί" φραγμοί; Ένα παράδειγμα που αναφέρει η έκθεση είναι το αυξημένο κόστος που καταβάλλει ο τομέας της χαλυβουργίας λόγω των αυξημένων εξαγωγικών δασμών που επέβαλλε η Ρωσία στους δικούς της εξαγωγείς νικελίου και χαλκού: οι Ρώσοι εξαγωγείς πληρώνουν περισσότερα για να εξάγουν και, όπως είναι φυσικό, μετακυλύουν το κόστος στους πελάτες τους, στην ΕΕ και αλλού.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι η ειδική μεταχείριση που επιφυλάσσουν οι ΗΠΑ στη σαμπάνια και άλλα ευρωπαϊκά κρασιά που καθιστά ιδιαίτερα δύσκολο για τις ευρωπαϊκές εταιρίες να διαφυλάξουν τις ονομασίες προέλευσης των προϊόντων τους από τον αθέμιτο ανταγωνισμό παρεμφερών προϊόντων τρίτων χωρών.
Σε έναν άλλο τομέα, εκείνο των καλλυντικών, οι αδυναμίες του κανονιστικού πλαισίου στην Κίνα καθιστούν σχεδόν αδύνατες τις εξαγωγές νέων ευρωπαϊκών καλλυντικών για περισσότερο από ένα χρόνο καθώς δεν υπάρχει στην ουσία μηχανισμός πιστοποίησης και ως εκ τούτου η κυκλοφορία τους μπορεί να απαγορευθεί για λόγους υγείας.
Έτσι, το ΕΚ καλεί την Επιτροπή να φροντίσει να υπάρξει σαφής διαχωρισμός των φραγμών μη δασμολογικού χαρακτήρα που αποτυπώνουν νόμιμες επιλογές και εκείνες από εκείνους που προκαλούν άδικες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού.
"Η μείωση, μετά από διάλογο, των αδικαιολόγητων φραγμών από τους στρατηγικούς εταίρους της ΕΕ πρέπει να αποτελεί κεντρική προτεραιότητα της εμπορικής πολιτικής της Ένωσης" σημειώνει η έκθεση του ΕΚ.
Για περισσότερες πληροφορίες
Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου